Monday, February 13, 2012

Køpping Arvid Nordquist Classic

Arvid Nordquist - Classic

Fakta: Arvid Norquist er et svensk kaffebrenneri som brennes av Philippe Barreca en kyndig kaffemann med bakgrunn fra Cup Of Excellence (kampen om verdens beste kaffebønner).
Kaffen har kommet fra bær til brent kaffe gjennom en nøysommelig miljøvennlig prosess om vi skulle tro deres hjemmeside. Noe som er kjempebra.

Classic er deres blandingskaffe.
100% Arabica.

I deres utvalg finner man alt fra espresso, hele bønner til ferdigmalt kaffe. De hevder å oppgi kildene til kaffebønnene i hver pakke. Noe jeg dessverre ikke fant på deres classic, men sannsynligvis av helt naturlige årsaker.




Køpping:

Aeropress

Malingsgrad 3, Oppimot Filter (Ferdigmalt).

19,2 gram kaffe

2,7 dl Vann, 89 Grader.

Ekstrasjonstid / Kontakttid: 60 sekunder


Duft

Brente mandler, mørsk sjokolade.


Smak

Syrlighet 3/5

Jordaktig, brente mandler, hint av sjokolade og tobakk.


Gir en slags syrlighet som legger igjen en lang jordaktig ettersmak. Klarer ikke å plassere syrligheten i smaksprofilen.


Kanskje er kaffebønnene gamle eller er det en udefinerbar blanding. Uansett det er ikke lett å vite når kaffen er ferdigmalt og den komemr i en pose med en dato på. men jeg regner med i Nordquist sin favør at jeg kunne ha hentet mere smak om jeg hadde hatt hele bønner.

Jeg har smakt på kaffen før på ni muser i Trondheim hvor de har denne kaffen som husets. Der har jeg i hovedsak syntes kaffen har smakt litt gammel og udefinerbart. Jeg har kanskje ikke truffet helt på timingen. Men det kan menes at de bruker de samme posene som jeg fikk.


Uansett er dette en kaffe som i hovedsak selges inn i kantine, hotell, resturant og kafè markedet. Jeg har ikke sett denne i butikkhyller noe sted.

Slik sett er det en klassisk kontorkaffe. Smaken av kaffe, hverken mer eller mindre. Selv om syrligheten og fylden her er ganske ålreit (i fht min gane) kan jeg tenke meg at den ikke treffer noe annet enn tradisjonell kaffe. Hverken mer eller mindre.


På den andre siden er smak så vanvittig forskjellig. Noen liker hvitvin, noen liker rødvin. men jeg synes kanskje kaffe som er "mellanröstad" burde være litt mere særpreget. Mere nøtter, mere bær. Her synes jeg ikke jeg fikk hverken eller.


På pakken står det best før: 18.09.2012. Hva enn det betyr.

Uansett så synes jeg Nordquist kaffen skal få poeng for at de er miljøbevisste og har en utrolig lekker hjemmeside.




2 comments:

  1. Interresant :) Skal plukke med meg denne neste gang jeg er i broderlandet:)

    Roger Solem

    ReplyDelete
  2. Du kunne nesten fått den ene posen jeg har igjen om du vil smake på den.

    ReplyDelete