Wednesday, April 25, 2012

Koffeinsjokk!

Hei.

Jeg beklager virkelig at jeg ikke har fått skrevet så mye i det siste. Det har vært utrolig mye å gjøre i den siste tiden og innimellom har det vært totalt avbrekk fra kaffetjenesten. Det betyr ikke at dette er over og heller ikke at dette er siste post.

Heldigvis har jeg bedre nyheter.

Jeg kommer sterkere tilbake. Jeg kastet meg veldig fort inn i rollen som kaffetony, har prøvd å skrive så bleket spruter når jeg har hatt ledige stunder, i det siste har det vært ganske stille her på bloggen. Derimot har jeg reist fra Kristiansand til Tromsø og stort sett mye i mellom for å servere det norske folk kaffe, prøve å løfte interessen og i tilegg svare på spørsmål fra alt om forskjellen på filtermalt til nykvernet kaffe.

Det har selvsagt gitt meg mye. Enormt mye, samtidlig har jeg lært mye også. Både om kaffe og meg selv.

I morgen (i dag 26.04.2012) går turen til kaffefestivalen. Tidligere kollegaer skal kjempe om titler og verdensdømme i kaffeverden. Samtidlig er kanskje det jeg gleder meg mest til å smake god kaffe.

Som sagt jeg kommer sterkere tilbake, med ny hjemmeside etterhvert hvor det il bli noen forandringer og en mere spesialisert kaffebit som jeg skal ta enda lengre.

I forigårs var jeg på dromedar, Bakke Bru hvor jeg fikk servert en særdeles spennende kopp med La Amistad, Colombia. Brent av Solberg og Hansen. (Det skal jeg skrive om senere i denne bloggen).

Kaffefestivalen som er i Haugesund denne uken blir en svært interessant event. Ikke bare arrangerer Haugesund Nm i kaffe, men også prøver de å flagge med å bli Norges kaffehovedstad. Spennende.
Uenig eller ikke, så er det bra at flere er villige til å stå på i kaffens tjenste. Nettopp fordi forbrukerene skal få det bedre. Et bedre utvalg, mere kunnskap og sette pris på de små ting. Som f.eks en saftig og god kaffe.

God kaffe kan være så mangt. Selv har jeg mine preferanser, men som barista er også min oppgave å være objektiv. Man starter her med den sosiologiske delen av kaffe. Hva er en god kaffe? Hvem skal definere en god kaffe? En annen lidenskap jeg har er musikk. Jeg samler på vinyl. På mange måter sammenligner jeg kaffe og musikk. Hvem skal definere hva en god sang er? Et godt gitarriff? Om beethoven er bedre enn beatles eller rolling stones. Nok om det.

Det viktigste jeg har lært er respekt. Respekt for folk og respekt for råvaren. Det er lett å tenke at kaffe er en selvfølge. Men noen har plukket bærene, tørket/vasket kaffebærene. Noen har fraktet det fra kaffebeltet til Norge. Noen har brent kaffen og prøvd å gjort en analyse av hvordan kaffen skal smake. Stor som liten. Vi står alle baristaer, kaffebrennere og kaffebønder samlet for å lage den beste koppen med kaffe vi kan lage. Faktisk så er det målet. Å lage verdens beste kaffe (hvem skal definere det?). Det blir opp til hver enkelt å bedømme hva verdens beste kaffe skal være, men en ting er sikkert.

Kaffe har kommet for å bli ;-)

Med dette er det bare å forflytte seg til Nm i kaffekunst og ønske alle deltakere, tilskuere og gjester lykke til. God kaffe!

Hilsen KaffeTony.
 

No comments:

Post a Comment