Tuesday, February 14, 2012

KØPPING KAFFA - Nyeri, Gatomboya

En kjærlig comeback!

KAFFA er Robert Thoresen. Verdensmester i klassisk baristakunst i 2000. Hans signatur drikke er espresso med et lite glass vann ved siden av. Her vil noen rykke på pannen og kanskje synes det er litt snobbete. Men det er et poeng der.

Saken er slik: for å nyte en kopp med espresso så skal munnen være så nøytral som mulig. Drikker man vann mellom nippingen av espresso så vil smaks opplevelsen bli sterkere. Få tenkte på dette i år 2000 og dette skulle gjøre et gjennombrudd i måten man så espresso på i senere tid.


Robert Thoresen var en av første som banet nye veier for kaffe. Hans tørste etter kunnskap og kontroll over hele prosessen er nøye vurdert. Det er en kunnskap som ligger bak kaffebønnen som skinner gjennom det ferdige produktet.

Pr i dag er det flere som er sidestillt med KAFFA. Alle unike i sine profiler, men man skal ikke glemme at for 12 år siden var kaffebar fremdeles nytt i Oslo. Robert Thoresen og hans KAFFA ble en pioneer på spesialkaffe.


Personlig har jeg vært litt ute av KAFFA en stund. Jeg jobbet der en periode i 2006/2007 og hadde en fantastisk gjeng rundt meg.

To av disse driver i dag Supreme Roastworks. Flere av baristi som jeg hadde som kollegaer er fremdeles aktiv og sabla gode baristi og mennesker. En gjeng man setter pris på i den travle hverdagen.


En periode synes jeg ikke kaffen var helt i mål i fht hva den har vært. Kanskje var det et tomrom etter Joar og Magnus ww.srw.no . Etter å ha stukket hodet innom et par ganger i ettertid og kjøpt kaffen på utsalgsstedene så følte jeg fremdeles ikke at de var helt i mål. Kaffemisjonen i Bergen hadde droppet å kjøpe kaffe fra dem i en periode og det ble et lite hulerom i spesialkaffe markedet. I Trondheim (hvor jeg bor nå) er det ikke mulig å oppdrive KAFFA-bønner. Hver gang jeg har vært på tur har jeg kjøpt med en pose for å kose meg med hjemme.

Denne posen kjøpte jeg i Bergen på Kaffemisjonen ved fløibanen.

Spent som jeg var ble det en kjærlig comeback!

www.kaffa.no


Køpping

Kaffa, Gatomboya.

Bønnetype: Bourbon SL28, SL34.

Brent: 24.01.2012


Brygget på : Aeropress

Malingsgrad: Filtermalt

Gram : 18,9

Temperatur i vann: 92


DUFT

Når man åpner posen er det som man blir slått av en kompleks kaffe.

Det lukter sjokolade, frukt og krydder.


SMAK

Frisk, frukt og bæraktig. Plomme, epler, druer - mye frukt. Mye på en gang - intens. Kompleks.


I aeropressen fikk den først en veldig kraftig kaffe smak, men etterhvert som temperaturen sank litt etter litt ble den bare friskere.


Utrolig spennende kaffe som jeg kan tenke meg smaker veldig godt i filter.

Det er nesten så jeg vil si at kaffen er en typisk kenya. Det begrunner jeg med den komplekse smaken og aromaen.

En ren kaffe med utrolig mange smaker samlet på et sted. Intens og spennende.


ETTER KOPPEN

Kaffen sin opprinnelse er et kooperativ utenfor Karatina, Nyeri. Fordelingsstasjonen har rundt 700 medlemmer og kvalitetssikringen er ganske streng. Kun topp modne kaffebær. Sprutrød.

Les mere om Gatomboya.


Det er et eller annet med Kenya som jeg virkelig ikke klarer å sette fingeren på. Den intense smaken. Jorsmonnet. Kompleksiteten. Fruktigheten. Det plommeaktige særpreget og bæraktige sødmen.

Kaffe med veldig mange kvaliteter når det blir gjort riktig.


Med denne kaffen får jeg lyst å hive meg bak espressomaksinen igjen. Sette på god musikk på litt for høyt volum.

Ha mine gamle kollegaer bak disken og servere sort magi. Fleipete kommentarer til alle som kommer inn døra. La køen vokse fra st.haugen og ned til løvebakken. Alle får kaffe enten om du er kronprins, rocker, diskosjef, arkitekt, lastebil sjåfør eller rett og slett ikke har en tittel. I

dette hus er alle venner, ingen fiender.

Alle er noe, vi er alle mennesker og vi samles rundt en fredfull kaffekopp.

2 comments:

  1. Hei KaffeTony.

    Kaffa kaffe kan du kjøpe fire, snart fem, plasser i Trondheim. Og det var søren meg på tide noen begynte å selge kvalitetskaffe i gode gamle Nidaros!

    ReplyDelete
  2. Hei Rock Lobster.

    Det er kjempebra! Hvilke plasser får man kjøpt KAFFA kaffe?

    Mvh
    KaffeTony

    ReplyDelete