Wednesday, February 29, 2012

Køpping: Supreme Roastworks, Guji, Etiopia.

Viltvoksende kaffebær
Jeg ser det er flere som har tatt inn Guji kaffe inn i beholdningen sin blant disse er Kaffa og Johan & Nyström i sin limited edition. Kaffen ble plukket vår 2011, brent 27 februar 2012.

Guji er en kaffefarm som ligger i Oromia, Etiopia. Mellom 2004 - 2005 ble det produsert i overkant av 115 tonn med kaffe i regionen (Ethiopian Coffee and Tea Authority). Dette representerte da 50,7% av total produksjon i Etiopia. Hvilket er ganske mye.

Oromia regionen består av 27 millioner innbyggere (tall fra 2007). Hovedstaden i Etiopia Addis Ababa ligger i distriktet samt Kaffa (hvor legenden om Kaldi, opprinnelsen til kaffe starter).

Jeg kjenner jeg gleder meg til å smake denne kaffen.

Køpping
Bryggemetode: Aeropress
Kverningsgrad: Filtermalt
Bryggetid: 60 sekunder
Gram: 19
Temperatur i vannet: 93 celsius.

Duft:
Når man åpner posen kjenner man at kaffen er kompleks. Sterk duft, kompleks.
Kaffegrut dufter krydder, karamelliserte frukt og har en søtlig tone.

Smak:
Bær, kompleks og saftig. Syrlig som modne røde epler.
Assosiasjoner: Jordbær, ananas, blåbær og syltet frukt.

Etter koppen:
Dette er en veldig kompleks kaffe. Mye smak, saftig og spennende.

1 comment:

  1. Kjøpte denne på Det Lille kaffekompaniet i Bergen.
    Tror dette er den mest fantastiske kaffen jeg noen gang har drukket.

    Roger

    ReplyDelete