Thursday, March 8, 2012

Totalen, Haugesund

Cafe Totalen
Haraldsgate 173
Haugesund

Mandag - Fredag: 08:30 - 16:30
Torsdag: 08:30 - 22:00
Lørdag 10:30 - 16:00
Søndag = Stengt


Total - Kaffe i Haugesund!

Totalen er på mange måter en ideel kaffebar, med mye godt i koppen og rundt koppen.

Baristaene på Totalen ønsker virkelig å få til noe med kaffen. Det synes på god vei, da man gjerne spørr etter en filter kaffe og de foreslår håndbrygget kaffe. De er stolte over håndtverket sitt.

Første gang jeg var innom i mai 2011 var det rett før stengetid. Da jeg kom i prat med baristaen kunne han tilby meg en espresso. Med kaffebønner fra Kaffa. Han fortalte historier om et utested for kristne hvor de kunne ha et alternativ til alkoholbaserte kveldskulturen. Noe som gjennspeiler seg da i navnet; totalen. Selv om jeg ikke er religiøs så er det fremdeles en plass med mye takhøyde (bokstavelig + psykologisk).

Jeg besøkte de i morgest hvor de kunne tilby meg bønner baristaen hadde brent i kasserolle i går. Dette synes jeg selvsagt var spennende. Kaffen var litt brent og bar selvsagt preg av dette i aroma og duft. Men med etiopiske kaffebønner fra Sidamo så skal det litt til for å få de helt (100%) rett i en kasserolle. Dessuten handler det jo om smak, noen liker kaffen litt brent andre ikke. Men dette laget i en Hario V60 (Manuelt filter) var langt i fra en dårlig start på dagen.

Hva bestiller man?
Om man liker svart kaffe anbefales aeropress og Hario V60. De har sikkert noen gode kaffebønner som fungerer meget godt til dette. En espresso kan også fungere bra. Ellers serveres det en klassisk baristameny. Skiftende utvalg av kaffebønner fra Solberg og Hansen, Tim Wendelboe og Kaffa.

Er du i Haugesund er dette et must å stoppe innom.

No comments:

Post a Comment