Friday, March 16, 2012

Køpping: Jacu Shakiso, Etiopia

Det startet med en fugl.
Dette blir en køpping, borte i fra mitt rette element.
Var heldig å få et hotellrom med vannkoker, to porselens kopper og to plast kopper. Disse hjelpemidlene skal bedømme Jacu Coffee Roastary sin Shakiso, Etiopia. Kaffen ble kvernet på en Mahlkönig Guatamala, kvernet i butikk. Køppingen denne gang blir å prøve å feile uten termostat og desiliter mål.

Men det stopper ikke min gane i å smake på kaffen. Ei heller å finne en "gerilja" smaksprofil som passer min gane.

Jacu Coffee Roastery er et mikro kaffebrenneri fra Ålesund. Eksakt i Løvenvold gata 5. Et brenneri og en kaffebar som startet opp i 2011.

Køpping
Bryggemetode: Aeropress
Kverningsgrad: Litt grovere enn espressomalt
Bryggetid: 10 sekunder og 20 sekunder fordelt på to kopper.
Gram: 6, 12, 14, 19 fordelt utover et antagelig desiliter mål (øyemål).
Temperatur i vannet: Varmt (har ikke termostat)

Duft
Kompleks. Frukt og bær.

Smak
Kompleks. Litt mørkere brent enn hva jeg ville forventet av denne kaffen. Men for de som liker den lite brente skarpheten vil den treffe godt. Samtidlig bær aktig. Røde bær, ikke kryddrete med heller søtlig. Hint av jasmin.

Etter koppen.
Først når jeg smakte på denne hadde jeg hatt en lang dag på jobb. Smaksløkene var rett og slett fordervet og sliten. Ingen smakspreferanser kunne bli gyldige før jeg hadde nøytralisert ganen.
På morgenen laget jeg flere kopper av kaffen med forskjellige mengde vann og kaffe. Rett og slett for å teste kaffen. Jeg endte opp med å bruke litt mindre kaffe enn det jeg pleier siden da jeg fikk en veldig brent kaffesmak.

Det er rett og slett hyggelig at Ålesund har fått sitt eget lille brenneri. Jeg håper virkelig de lokale tar seg tid til å stikke innom for å smake.

No comments:

Post a Comment